Foredragsvirksomhet

En slags oversikt 

Fra forelesning til diktopplesning og høytlesning. Fra taler og appeller til panelsamtaler og debatter. Her finner du et utvalg av stedene jeg har vært som en taler.

Talerlisten

Jeg er også en del av Talerlisten.no. Her kan du booke meg også til foredrag, konfransierjobber, taler og appeller.



Jeg tilbyr disse tjenestene som taler:

  • Third Culture Kids. Hvordan er det egentlig å vokse opp med flere kulturer i Norge?

  • Gaming - forstår du det? Fordommer, myter og sannheten. Bli inn i en dypdykk i gamingens funksjon, rolle og effekt på spillere.

  • Kriminalitet. Hvorfor blir gjenger til? Hvorfor blir folk kriminelle? Jeg tar utgangspunkt i intervjuer jeg har gjort som journalist og forfatter med kriminologer og kriminelle.

  • Islam i Norge. Når skal egentlig muslimene ta over Norge? La oss prate om muslimer i Norge og Islam i det moderne samfunnet.

  • Retorikk og stempler. Hvilken effekt har det vi sier på andre? Bli med på et foredrag som handler om begreper og mennesker og virkeligheten.

Jeg tilbyr disse tjenestene som en skrivende taler:

  • Ungdomsroman er ikke en sjanger. Et foredrag om det å skrive til og relatere med unge lesere.

  • Appeller, taler og foredrag på bestilling. Jeg elsker det å få et tema og bli utfordret til å holde et innlegg om det.

  • Skriveverksteder. Skal du lage et magasin eller en fanzine? Eller trenger du bare et skrivekurs til inspirasjon for dine ansatte eller elever? Jeg gjør cirka 1-2 dusin skrivekurs i året. De kan være basert på journalistikk, prosa eller poesi.

  • Konfransier, samtaleleder eller ordstyrer. Jeg har vært like mange ganger en intervjuer som en som blir intervjuet.

Den kulturelle skolesekken

Jeg har vært på skoleturne overalt. Fra Hardanger til Oslo. Fra Lindesnes til Bodø. Ok, kanskje ikke overalt, bokstavelig talt. Men jeg har vært i mange klasserom og besøkt elever fra alle deler av landet, i ulike aldre. Fra de store byene til de minste bygdene. Jeg ble sendt fra sted til sted med bok og en presentasjon. Som for meg var en utrolig opplevelse der jeg ble kjent med Norge og nordmenn på en helt annen måte. Kulturforskjellene og likhetene. Dialektene og levekår.

Forelesningene mine tar utgangspunkt i boken Third Culture Kids, men det er bare et utgangspunkt. I løpet 1-2 skoleøkter tar jeg elevene gjennom en opplevelse av å både bli utfordret og sett. Jeg utfordrer deres verdenssyn med Hans Roslings arbeid, tester deres kunnskap om innvandrernes historie i Norge og utfordrer konseptet av identiteter som “norsk” eller “pakistansk”. Samtidig tar jeg de unges problemer og perspektiver på alvor. Og jeg leverer et dynamisk foredrag som former seg litt ettersom hvem jeg har foran meg.